Tilbake
Knut Sørhusbakken
Knut Sørhusbakken

LYDSPOR

Finnes det rytmer eller toner i omgivelsene våre? I klasserommet, i skogen, i stua?
Musikerne Are, Peder og Marius spiller jazz og har trente ører. 
De legger nemlig merke til toner og rytmer overalt og prøver å setter dem sammen til LYDSPOR ved å bruke instrumenter og moderne datateknologi. Det morsomste de vet er å skape musikk som ingen har hørt før.


Så, sett deg godt til rette, lytt og kjenn etter,- hva er det du hører?  Slik åpner du døren inn til LYDSPOR sitt musikkunivers.
Her er din fantasi det viktigste du bruker i møtet med musikken og det fins ingen rette svar, som i matematikk, -  du bestemmer selv hva musikken kan bety for deg.
- Hva tror du musikerne vil fortelle? En stemning, en følelse eller historie?

LYDSPOR har et nytt og spennede uttrykk hvor musikerne kommuniserer gjennom film og spiller musikken live.  
​​​​​​​Med vakre videoanimasjoner som fargelegger musikken ønsker vi deg velkommen til LYDSPOR- en lytteopplevelse.

Før dere kommer på konsert må lærerne forberede dere på hva jazz og lytting kan være, samt øve på melodien til "Sing a song,song". Når dere har vært på konsert ønsker vi at dere prøver selv å skape musikk ved hjelp av Ipad, se lenken Lydspor etterarbeid.. Forberedelser er merket i kronologisk rekkefølge 1-3.

Læreplanmål

Produksjonen kan knyttes til den overordnede delen av læreplanen.

Opplæringens verdigrunnlag: 
1.4 Skaperglede, engasjement og utforskertrang

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Nordland fylkeskommune
  • Kunstnere/grupper: Are Rosseland, Peder Simonsen og Marius Gjersø
  • Produsent: DKS Nordland Mette Jordahl-Broback og Jim-Raymond Hansen i samarbeid med utøverne. 
  • Idé/opplegg: LYDSPOR er resultatet av musikernes ønske om å vise hvordan de blir inspirert til å skape jazz, at musikk er overalt og at det er uante måter å sette sammen lyder til musikk. Slik kan de insirere andre til å skape musikk. Jazz er for mange barn en ukjent sjanger. Ved å fokusere på opplevelsen og lytting vil vi løfte kunstmøtet sammen med sterke animasjoner i bakgrunnen. Vi ønsker å også å kommenterer dagens samfunn med skjermbasert dialog.  
    Vi vet at høye forventinger påvirker elevenes kunstmøter og med forberedelser og etterarbeid ønsker vi å forlenge og maksimere elevenes opplevelse.

Om kunstner / utøver / gruppe

Are Rosseland spiller perkusjon, dirgerer i korps og er aktiv i mange andre band. Marius Gjersø spiller på en helt spesiell trompet, det fins bare en slik i hele verden og han har designet den selv. Han dirigerer også korps og er involvert i mange ulike musikkprosjekter. Peder Simonsen spiller tuba og har sitt eget stuido i Italia hvor han hjelper andre med å skape musikk.


Publikumskommentarer