Nordland fylkeskommune
Postadresse: Fylkeshuset, 8048 Bodø
Besøksadresse: Prinsensgate 100, 8048
The Second Line All Stars
Produksjonsliste
Program

The Second Line All Stars

Se alle bilder, videoer, lydklipp, vedlegg

New Orleans er kjent for sine festlige gateparader. Stemningen i byen er elektrisk og menneskene flokker seg i gatene. Med sine musikalske tolkninger kommer bandet The Second Line All Stars med en smaksprøve på akkurat denne feststemningen. Her blir det alt fra nye hits til velkjente klassikere, fra negro spirituals til moderne R&B. De tre blide musikerne Marius, Peder og Are inviterer til en konsert med lek, sang og dans - og alle får være med! 

Les mer om New Orleans og jazz i vedlagt dokument.

Læreplanmål

Konserten kan forsterke arbeidet med å nå følgende kompetansemål i Musikk:

Etter 2.trinn:

Lytte:

samtale om musikkens klang, melodi, rytme, dynamikk og tempo

gjenkjenne lyden av og kunne navn på noen instrumenter

samtale om hva som er særegent for et musikkstykke, og hvilke assosiasjoner det kan gi

Etter 4. trinn:

Lytte:

gjenkjenne lyden av og navngi sentrale blåse-, strenge- og slagverkinstrumenter
gjøre rede for egne musikkopplevelser, om ulik bruk av musikk og ulike funksjoner musikk kan ha

Etter 7. Trinn:

Lytte:

diskutere særtrekk ved kunstmusikk, norsk og samisk folkemusikk, folkemusikk fra andre land og rytmisk musikk

gjenkjenne klangen til og benevne de ulike instrumentgruppene

Bruk konserten

New Orleans og jazz

Musikkformen vi kaller jazz oppstod i byen New Orleans på begynnelsen av 1900- tallet, og har siden da vært i stadig utvikling.

Jazzen oppstod ved at afrikansk og europeisk musikktradisjon møtte hverandre. Negro spirituals, blues og afrikanske rytmer møtte marsjer og europeisk militærmusikk og ble til det vi i dag kjenner som jazz.

Denne musikkformen er kjent for å inneholde mye improvisasjon og gehørspill (spille uten noter). I dag har jazzen blitt til en fellesbetegnelse på mange ulike former for rytmisk musikk, altså musikk der rytmikken står som noe av det mest sentrale i utrykket. Jazz’en har lånt sanger fra nesten alle andre sjangre, både musikaler og populærmusikk, og mange sjangre har lånt tilbake fra jazzen. Nesten all musikk vi hører på radio i dag har utgangspunkt i den amerikanske rytmiske musikktradisjonen.

I dag kalles New Orleans jazz ofte «tradjazz», eller tradisjonell jazz. En av de mest kjente tradjazzlåtene heter «When the Saints go marching in». Denne sangen har blitt brukt i de tradisjonsrike gateparadene i New Orleans, og spilt inn på plate av utallige forskjellige band gjennom tidene, og er et godt eksempel på hva tradjazz er, står for og høres ut som.

"When the saints go marching in"

Oh, when the Saints, go marching in

Oh, when the Saints go marching in

Oh, I want to be in that number

When the Saints go marching in

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Nordland fylkeskommune
  • Kunstnere/grupper: The Second Line All Stars
  • Produsent: Opprinnelig Vibeke Forshaug, Musikk i Nordland, vibfor@nfk.no
    Mette Jordahl-Broback DKS Nordland
  • Idé/opplegg: Utøvere i samarbeid med produsent

Om kunstner / utøver / gruppe


Medvirkende

  • The Second Line All Stars
  • Marius Gjersøe (trompet)
  • Peder Simonsen (tuba)
  • Are Rosseland (trommer)

Multimedia og vedlegg

Bilder

The Second Line All Stars
Foto: istock
Thesecondlineallstars.jpg

Video/Lyd

Publikumskommentarer:

1

Elevkomentarer: Spennende og bra musikk - utover forventningene. Flinke musikere. Underholdende, gode formidlere av ny sjanger. Ønsket meg "Pink Panter" men turte ikke å spørre. Bedre en forventet. Artig!! =:)Fabelaktig. Stiiilig at de gikk rundt og spilte. Ikke bra. Herlig med beat-boxing i tuba og promping med trompet. Likte spesielt låta "Happy"!! God å spille slagverk. Bra sammensatt forestilling.
Skrevet av Børge Alex. for (Gimsøy og Sydal skole, 5.-7. trinn) - 31.3.2017 12:45

2

Elevene hadde følgende respons: kjempeflinke musikere, artig å få være med i konserten (klappe og synge),likt "navnene" deres, skikkelig kul og artig konsert, fikk lyst å danse, levede meg inn i musikken, fikk "gatestemning", artig og unik konsert.
Skrevet av Ann Tove Johnsen (Stokmarknes skole, 4 a) - 3.4.2017 14:44
Navn:
Skole:
Klasse:
Kommentar:
Musikk
Trinn: 1 - 7
Konserten kan forsterke arbeidet med å nå følgende kompetansemål i Musikk:
Etter 2.trinn:Lytte:
samtale om musikkens klang, melodi, rytme, dynamikk og tempogjenkjenne lyden av og kunne navn på noen instrumentersamtale om hva som er særegent for et musikkstykke, og hvilke assosiasjoner det kan giEtter 4. trinn:Lytte:gjenkjenne lyden av og navngi sentrale blåse-, strenge- og slagverkinstrumenter
gjøre rede for egne musikkopplevelser, om ulik bruk av musikk og ulike funksjoner musikk kan haEtter 7. Trinn:Lytte:diskutere særtrekk ved kunstmusikk, norsk og samisk folkemusikk, folkemusikk fra andre land og rytmisk musikkgjenkjenne klangen til og benevne de ulike instrumentgruppene
Praktisk informasjon
Kontaktperson produksjon
Mette Jordahl-Broback 41200179, metjor@nfk.no
Kontaktperson utøver
Are Rosseland, 99690382
Programlengde
ca 40 min
Maks publikumsantall
150
Arena / rom
Gymsal eller stort klasserom/allrom
Bærehjelp
Nei
Oppriggingstid
30 min.
Nedriggingstid
15 min.
Merknad
Publikumsplassering:
Plassèr elevene i en V-form slik at så mange som mulig kommer tett på utøverne. Bruk matter fremst, så benker og stoler. Vi ber om at lærerne setter seg sammen med elevene. Ikke stående bak!
Spillested:
Konsertlokalet må ha behagelig romtemperatur (ca.20 C). Konsertlokalet må være tilgjengelig for musikerne minimum 30 minutter før konserten. Vi ber om at 1 kontaktperson fra skolen tar imot musikerne og er disponibel under hele besøket. Konsertopplevelsen styrkes hvis noen elever ønsker velkommen til konsert!
Vedlegg
Arrangører
Arrangert av:
Nordland fylkeskommune
Produsent:
Opprinnelig Vibeke Forshaug, Musikk i Nordland, vibfor@nfk.no
Mette Jordahl-Broback DKS Nordland
Medvirkende
  • Marius Gjersøe (trompet)
  • Peder Simonsen (tuba)
  • Are Rosseland (trommer)